wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Douglas A-4 Skyhawk

Douglasovi konstruktéři byli znepokojeni neustále se zvyšující hmotností stíhacích letadel. Šéfkonstruktér Heinemann uspořádal kolen sebe tým, který vytvořil návrh lehkého proudového stíhacího letounu. Na počátku roku 1952 předložili tento návrh Úřadu letectví. O návrh projevilo zájem námořnictvo a požádalo Douglasovy konstruktéry, zda by podle podobných měřítek nevytvořili návrh lehkého útočného letounu operujícího z letadlové lodi. Letoun měl plnit roli nosiče jaderných zbraní, jeho maximální rychlost měla být 800 km/h, dolet 555 km, měl unést 900 kg nákladu a celková hmotnost neměla přesáhnout 13 600 kg.

Heinemannům tým odpověděl za několik týdnů návrhem letadla, které mělo být mnohem lepší. Hmotnost letounu s nákladem 5 450 kg, rychlost 965 km/h, dolet 725 km i když během další práce na návrhu se hmotnost zvýšila na 6 460 a dolet se snížil o 80 km.

V červnu 1952 získal Douglas kontrakt na jeden letoun, označený jako XA4D-1. Projekt byl financován z peněz za zrušený program A2D Skyshark. Zakázka se zanedouho zvýšila na 9 a nakonec na 19 kusů. První let prototypu XA4D-1 se konal 22.června 1954. První let sériového A4D-1 se konal o dva měsíce později, v srpnu 1954. První stroje obdržela squadrona VA-72 o dva roky později, v říjnu 1956.

A4D-1 byl dolnoplošník s upraveným deltakřídlem. Jeho rozpětí bylo tak malé, že křídla nepotřebovala žádný sklápěcí mechanismus, běžný u jiných letadel nesených na letadlové lodi. Letoun byl poháněný motorem Wright J65-W-4, což byl v licenci vyráběný britský Armstrong Siddeley Sapphire. Náklad 2250 kg mohl nést na třech závěsnících. Jako další zbraně nesl dva kanóny Colt Mk 12 ráže 20 mm umístěné v kořenech křídel, pro každý kanón bylo 100 nábojů.

Nejčastější přezdívky Skyhawku byly Scooter, Tinkertoy nebo Tinker, Hot Rod.

A-4E

Základní technické údaje:

Rozpětí...............................8,4 m
Délka................................12,3 m
Výška.................................4,5 m
Max.rychlost.................1083 km/h
Dostup...........................12 200 m
Dolet.............................2 130 km
Hmotnost:
Prázdná...........................4 365 kg
Max.vzletová..................10 410 kg

Motor.......Pratt & Whitney J52-P-6A
Tah motoru........................37,8 kN
Počet..........................................1

Výzbroj:
2x kanón Mk 12 ráže 20 mm
3 720 kg nákladu na 5 závěsnících

A-4B - nejstarší verzí létající ve Vietnamu byla druhá verze Skyhawku, A4D-2 podle starého značení. Na první pohled se od první verze lišila nástavcem pro tankování paliva za letu a také zesílením směrového kormidla kvůli odstranění chvění ve velkých rychlostech, které vedlo k vytváření únavových trhlin. Zesílený byl i podvozek. Verze měla motor J65-W-16 s tahem 34,2 kN. Letoun mohl nést pod trupovým závěsníkem nádrž na 300 gallonů (1 135 litrů). Také byl vybavený zařízením pro tankování jiného letounu. Upraveno bylo navigační vybavení a systém řízení letu. Zbraňové systémy byly doplněny o zařízení na vypouštění střel vzduch-země Bullpup. Verze A-4B byla vybavena pilotním sedadlem Escapac 1. První stroje obdržela peruť USMC VMA-211 v září 1957. Vyrobeno 542 kusů.
A-4B provozovaqly ve Vietnamu jen tři squadrony U.S. Navy - VA-12, detachment Q od VA-113 a VSF-3. VSF je sice označení protiponorkové squadrony, ale Skyhawky VSF-3 létaly na běžné útočné mise nad pevninu.


A-4B #144997, VA-15, 1966

A-4C (A4D-2N) byla verze pro noční lety a lety za každého počasí. Přední část byla o 23 cm prodloužena a byl v ní umístěn radar AN/APG-53A pro sledování terénu. Tato verze byla vybavena autopilotem, indikátorem úhlu náběhu a systémem pro bombardování malých výšek (LABS). V pilotní kabině bylo vylepšené sedadlo Escapac 1A-1, které umožnovalo záchranu i v malé výšce. Čelní štítek byl vybaven se stěračem. Motor J65-W-16 byl později vyměněn za J65-W-20, který měl tah 37,3 kN. V operační službě od února 1960. Vyrobeno bylo 638 kusů.


A-4C #145078, VA-56, duben 1967

A-4E, VA-94 A-4E nesl staré značení A4D-5 (A4D-3 byl návrh verze se způsobilostí letu za každého počasí vybavenou motorem J52-P-2, přednost dostala verze A4D-2N, nebo-li A-4C. A4D-4 byl návrh verze do každého počasí s dlouhým doletem. Označení A-4D nebylo použito aby se nepletlo se starým označení A4D). Verze A-E měla motor Pratt & Whitney J52-P-6A s tahem 37,8 kN, motor měl menší spotřebu a tím se zvýšil dolet. Kvůli motoru byly přepracované vstupy vzduchu k motorům. U letounu se počítalo spíš s nesením konvenční výzbroje, dostala proto pod křídla další pár závěsníků. Nos letounu byl prodloužen o 35 cm a byl v něm uložen uložen navigační počítač AN/ASN-19A. Verze měla i některé nové vybavení - TACAN, Dopplerovou navigaci, bombardovací systém Mk 9, rádiovýškoměr a systém pro bombardování z malých výšek AJB-3A. První let 12.června 1961.


A-4E, VMA-121


A-4E #152029, VA-144, červen 1969

A-4F, VA-23 A-4F byla poslední útočná verze stavěná pro U.S. Navy. Důvodem k výrobě byly ztráty A-4E ve Vietnamu. Verze A-4F měla oproti A-4E vylepšení, která už byla použita u dvoumístné verze TA-4F - motor P&W J52-P-8A (41,3 kN), řiditelné příďové kolo, sedadlo Escapac 1C-3 a spojlery na vrchní části křídla. Na trupu byl umístěn hrb s avionikou, která byla přidána na základě zkušeností z Vietnamu. Část strojů dostala hrb přímo při výrobě, již vyrobené stroje ho obdržely dodatečně, zrovna tak ho dostaly i některé stroje verze E (později měly hrb všechny modernizované nebo vývozní verze) . První let se uskutečnil 31.srpna 1966. Nad Vietnamem se první stroje objevily na počátku roku 1968. Vyrobeno 147 kusů.


A-4F #154975, VA-212, prosinec 1970

TA-1F

Základní technické údaje:

Rozpětí................................8,4 m
Délka....................................13 m
Výška..................................4,6 m
Max.rychlost.................1 062 km/h
Dostup............................11 795 m
Dolet..............................2 172 km
Hmotnost:
Prázdná...........................4 808 kg
Max.vzletová..................11 113 kg

Motor.......Pratt & Whitney J52-P-8A
Tah motoru........................41,3 kN
Počet..........................................1

Výzbroj:
2x kanón MK 10 ráže 20 mm
3 720 kg nákladu na 5 závěsnících

TA-4F - Douglas nabízel námořnictvu dvoumístnou verzi od samého začátku výroby A-4. Námořnictvo ale šetřilo finančními prostředky a na dvoumístnou verzi kývlo až v roce 1964. A tak poslední dva A-4E byly postavené jako dvoumístné TA-4E. Později bylo označení změněno na TA-4F, aby bylo vidět, že podle množství změn se jedná o nový typ. Ale v některé starší literatuře můžete na označení TA-4E narazit. První let se konal 30.června 1965, celkem byl vyroben 241 kus.
Trup TA-4F byl prodloužen o 0,7 metru. Původně měl dvoumístný Skyhawk stejný motor jako A-4E, ale už během jeho nasazení ve Vietnamu dostal silnější P&W J52-P-8A. Mezi další vylepšení patřilo řiditelné příďové kolo, pilotní sedadlo Escapac 1C-3, které umožňovalo záchranu pilota v nulové výšce a nulové rychlosti. Spojlery na vrchní straně křídla zlepšily ovládání a vlastnosti během přistávání za bočního větru.

TA-4F, HM&S-11, 1970 Neznámější použití TA-4F ve Vietnamu bylo u jednotek USMC, kde létal u HM&S-11 jako tzv. "rychlý FAC" a nahradil v této roli TF-9F Cougar. První TA-4F přistály ve Vietnamu v srpnu 1967. Původně používali piloti volací znak "Manual FAC", od června 1969 používaly volací znak Playboy, stejný používali jejich předchůdci během korejské války. Ve Vietnamu užívali Playboys na letadlech i logo zajíčka, povolení jim dal zakladatel a vydavatel časopisu Hugh Hefner.
Rychlí FAC prováděli navádění a koordinaci letadel, ale také řídili dělostřeleckou palbu bitevní lodi USS New Jersey. Do zákazu bombardování, které platilo od 1.listopadu 1968, létali mise i v Severním Vietnamu, potom se soustředili na severozápad I.Corps a Laosu, kde vedly zásobovací cesty komunistů. "Playboys" ukončili svou činnost na podzim 1970.

HM&S-11 nebyla jediná skvadrona, u které létaly dvoumístné Skyhawky jako FAC. Například po Velikonoční ofenzívě létalo 5 TA-4F jako rychlí FAC u HM&S-15. Dva stroje původně patřící HM&S-15 přebrala v létě 1972 squadrona U.S. Navy VA-164 z USS Hancock a během plavby v roce 1972 je zkoušela při bojových letech.


TA-4F #153489, HM&S-11, 1970

A-4E Skyhawky U.S. Navy létaly v jihovýchodní Asii už před incidentem v Tonkinském zálivu, když poskytovaly doprovod průzkumným RA-3 a RA-8 při letech nad Laos. Po napadení amerických torbédoborců v Tonkinském zálivu se Skyhawky podílely na odvetném úderu Pierce Arrow a utrpěly první ztrátu. Sestřelen byl A-4C od VA-144 pilot LTJG Everett Alvarez jr. padl do zajetí, kde zůstal až do roku 1973.
Skyhawky útočily na cíle v Severním Vietnamu i na Ho Či Minově stezce, poskytovaly blízkou palebnou podporu vojákům v Jižním Vietnamu, od října 1965 létaly i mise Irond Hand proti sverovietnamským SAMům. U.S. Navy a USMC ztratily v oblasti asi 380 á-čtyřek, z toho bylo asi 100 strojů odepsáno vlivem operační ztráty, zbytek byly ztráty bojové. Skoro všechny Skyhawky byly ztraceny kvůli protiletadlové palbě, pouze jediný byl sestřelený MiGem. To ale neznamená, že by Skyhawky vlivem protiletadlové palby padaly z nebe jako mouchy, na obrázku je stroj, se kterým se vracel LTJG Crebo po zásahu SAMem.

Jednomístné Skyhawky verzí C a E provozovala ve Vietnamu také Námořní pěchota. Největším provozovatelem byla MAG-12, pod kterou spadaly vždy tři skvadrony á-čtyřek, skvadrony samotné se střídaly. První stroje přistály ve Vietnamu v létě 1965. Skyhawky MAG-12 měly základnu v Chu Lai. Zpočátku zde byly problémy s ranvejí, kvůli úpravám měla letadla měla k dispozici jen polovinu dráhy a startovala pomocí raket JATO. Zakrátko zde bylo vybudováno tzv. SATS (Short Airfield for Tactical Support) se záchytným zařízením a katapultem podobným jako jsou na letadlových lodích. MAG-12 vydržela v Chu Lai do července 1970. Ve Vietnamu zůstala pouze VMA-311, která se přestěhovala do Da Nangu pod MAG-11 a vydržela zde do května 1971. Mariňácké Skyhawky, konkrétně squadrony VMA-211 a VMA-311, se do Vietnamu vrátily za rok, v květnu 1972, tentokrát do Bien Hoa. Zde zůstaly až do ledna 1973.
Dva mariňácké detašmány s A-4C sloužily i na letadlových lodích. Při plavbě USS Yorktown 1964-65 to byl det.T od VMA-223, při plavbě USS Hornet 1965-66 pak det.N od HM&S-15.

start A-4C s JATO A-4E v Chu Lai A-4E VMA-311

Skyhawky U.S. Navy i USMC létaly ve standartním šedém zbarvení s barevnými doplňky. Vyjímkou bylo několik squadron U.S. Navy, na kterých se v období 1966-67 krátce zkoušel kamuflážní nátěr (USS Constelation, USS Midway).

USMC
Skupina Peruť  (ocasní kód) Typ Základna
MAG-12 VMA-121 A-4C
A-4E
1.XII.66 - 3.VI.67
5.VIII.67 - 14.II.69
MAG-12 VMA-211 A-4E 11.X.65 - 14.VII.66
1.X.66 - 3.IX.67
1.XII.67 - 25.II.70
17.V.72 - 30.I.73
MAG-12 VMA-214 A-4C 21.VI.65 - 16.II.66
30.IV.66 - 3.IV.67
CVS-10 VMA-223, Det.T A-4C 23.X.64 - 16.V.65
MAG-12 VMA-223 A-4E 15.XII.65 - 1.XII.66
2.III.67 - 3.XII.67
23.IV.67 - 28.I.70
MAG-12 VMA-224 A-4E 4.X.65 - 1.V.65
14.VII.66 - 1.XI.66
MAG-12 VMA-225 A-4C 1.VI.65 - 30.IX.65
MAG-12 VMA-311 A-4E 1.VI.65 - 16.XII.65
15.II.66 - 2.III.67
MAG-11 Da Nang VII.70 - 12.V.71
MAG-12 Bien Hoa 17.V.72 - 30.I.73
MAG-11 HM&S-11 TA-4F Da Nang
MAG-12 HM&S-12 TA-4F Chu Lai
MAG-13 HM&S-13 TA-4F Chu Lai
MAG-15 HM&S-15 TA-4F 16.IV.72 - 20.VI.72
CVS-12 HM&S-15 det.N A-4C 12.VIII.65 - 23.III.66
MAG-15 HM&S-16 TA-4F  

US NAVY
Křídlo Peruť Typ Tail-code Datum plavby Nosič
CVW-1 VA-12
"Flying Ubangis"
A-4E AB 21.VI.66-21.II.67 CVA-42
CVW-8 A-4C AJ 5.III.70-17.XII.70 CVS-38
CVW-10 VA-15
"Valions"
A-4B AK 4.IV.66-21.XI.66 CVS-11
A-4C 11.V.67-30.XII.67
CVW-2 VA-22
"Fighting Redcocks"
A-4C NE 6.III.65-23.XI.65 CVA-41
29.VII.66-23.II.67 CVA-43
4.XI.67-25.V.68 CVA-61
CVW-5 A-4F NF 2.IV.70-12.XI.70 CVA-31
CVW-2 VA-23
"Black Knights"
A-4E NE 6.III.65-23.XI.65 CVA-41
29.VII.66-23.II.67 CVA-43
CVW-19 A-4F NM 28.XII.67-17.VIII.68 CVA-14
14.IV.69-17.XI.69 CVA-34
CVW-10 VA-34
"Blue Blasters"
A-4C AK 11.V.67-30.XII.67 CVS-11
CVW-9 VA-36
"Road Runners"
A-4C NG 26.X.65-21.VI.66 CVAN-65
CVW-10 AK 4.VI.68-8.II.69 CVS-11
CVW-17 VA-46
"Clansmen"
A-4E AA 6.VI.67-15.IX.67 CVA-59
CVW-5 VA-55
"Warhorses"
A-4E NF 14.IV.64-15.XII.64 CVA-14
CVW-14 10.XII.65-25.VIII.66 CVA-61
A-4C NK 29.IV.67-4.XII.67 CVA-64
CVW-21 A-4F NP 18.VII.68-3.III.69 CVA-19
2.VIII.69-15.IV.70
22.X.70-3.VI.71
7.I.62-3.X.72
CVW-5 VA-56
"Champions"
A-4E NF 14.IV.64-15.XII.64 CVA-14
28.IX.65-13.V.66
CVW-9 A-4C NG 19.XI.66-6.VII.67 CVAN-65
A-4E 3.I.68-18.VII.68
CVW-10 VA-66
"Waldos"
A-4C AK 4.VI.68-8.II.69 CVS-11
CVW-7 VA-72
"Blue Hawks"
A-4E AG 10.V.65-13.XII.65 CVA-62
CVW-1 AB 21.VI.66-21.II.67 CVA-42
CVW-9 VA-76
"Spirits"
A-4C NG 26.X.65-21.VI.66 CVAN-65
CVW-21 NP 26.I.67-25.VIII.67 CVA-31
CVW-7 VA-86
"Sidewinders"
A-4E AG 10.V.65-13.XII.65 CVA-62
CVW-9 VA-93
"Blue Blazers"
A-4C NG 5.VIII.64-6.V.65 CVA-61
26.X.65-21.VI.66 CVAN-65
CVW-5 A-4E NF 5.I.67-22.VII.67 CVA-19
27.I.68-10.X.68 CVA-31
CVW-9 VA-94
"Shrikes"
A-4C NG 5.VIII.64-6.V.65 CVA-61
26.X.65-21.VI.66 CVAN-65
CVW-5 NF 5.I.65-22.VII.67 CVA-19
A-4C 27.I.68-10.X.68 CVA-31
18.V.69-29.X.69
2.IV.70-12.XI.70
CVW-17 VA-106
"Gladiators"
A-4E AA 6.VI.67-15.IX.67 CVA-59
CVW-10 AK 4.VI.68-8.II.69 CVS-11
CVW-11 VA-112
"Broncos"
A-4C NH 5.XI.66-19.VI.67 CVA-63
18.XI.67-28.VI.68
CVW-16 AH 1.II.69-18.IX.69 CVA-14
CVSG-59 VA-113 det. Q
"Stingers"
A-4B NT 22.III.65-7.X.65 CVS-20
CVW-11 VA-113
"Stingers"
A-4C NH 19.X.65-13.VI.66 CVA-63
CVW-9 NG 19.XI.66-6.VII.67 CVAN-65
A-4F 3.I.68-18.VII.68
CVW-14 VA-144
"Roadrunners"
A-4C NK 5.V.64-1.II.65 CVA-64
CVW-5 NF 28.IX.65-13.V.66 CVA-14
CVW-11 NH 5.XI.66-19.VI.67 CVA-63
A-4E 18.XI.67-28.VI.68
CVW-5 NF 28.III.69-29.X.69 CVA-31
A-4F 2.IV.70-12.XI.70
CVW-14 VA-146
"Blue Diamonds"
A-4C NK 5.V.64-1.II.65 CVA-64
10.XII.65-25.VIII.66 CVA-61
29.IV.67-4.XII.67 CVA-64
CVW-8 VA-152
"Wild Aces"
A-4E AJ 5.III.70-17.XII.70 CVS-38
CVSG-53 VA-153 det.R
"Blue Tail Flies"
A-4B NS 19.VI.64-16.XII.64 CVS-33
CVW-15 VA-153
Blue Tail Flies"
A-4C NL 7.XII.64-1.XI.65 CVA-43
12.V.66-3.XII.66 CVA-64
A-4E 26.VII.67-18.IV.68 CVA-43
A-4F 7.IX.68-18.IV.69
CVW-15 VA-155
"Silver Foxes"
A-4E NL 7.XII.64-1.XI.65 CVA-43
12.V.66-3.XII.66 CVA-64
26.VII.67-18.IV.68 CVA-43
CVW-2 A-4F NE 26.X.68-17.V.69 CVA-61
CVW-16 VA-163
"Saints"
A-4E AH 5.IV.65-16.XII.65 CVA-34
26.V.66-61.XI.66
16.VI.67-31.I.68
CVW-21 NP 18.VII.68-3.III.69 CVA-19
CVW-16 VA-164
"Ghost Riders"
A-4E AH 5.IV.65-16.XII.65 CVA-34
26.V.66-16.XI.66
16.VI.67-31.I.68
CVW-21 NP 18.VII.68-21.V.69 CVA-19
A-4F 2.VIII.69-15.IV.70
22.X.70-3.VI.71
A-4F/TA-4F 7.I.72-3.X.72
CVW-1 VA-172
"Blue Bolts"
A-4C AB 21.VI.66-21.II.67 CVA-42
CVW-8 AJ 5.III.70-17.XII.70 CVS-38
CVW-19 VA-192
"Golden Dragons"
A-4C NM 28.I.64-21.XI.64 CVA-31
21.IV.65-13.I.66
A-4E 15.X.66-29.V.67 CVA-14
A-4F 28.XII.67-17.VIII.68
14.IV.69-17.XI.69 CVA-34
CVW-19 VA-195
"Dambusters"
A-4C NM 28.I.64-21.XI.64 CVA-31
21.IV.65-13.I.66
15.X.66-29.V.67 CVA-14
28.XII.67-17.VIII.68
A-4E 14.IV.69-17.XI.69 CVA-34
CVW-21 VA-212
"Rampant Raiders"
A-4E NP 21.X.64-29.V.65 CVA-19
10.XI.65-1.VIII.66
26.I.67-25.VIII.67 CVA-31
CVW-5 A-4F NF 27.1.68-10.X.68
CVW-21 NP 2.VIII.69-15.IV.70 CVA-19
22.X.70-3.VI.71
7.I.72-3.X.72
CVW-21 VA-216
"Black Diamonds"
A-4C NP 21.X.64-29.V.65 CVA-19
10.XI.65-1.VIII.66
CVW-15 NL 7.IX.68-18.IV.69 CVA-43
CVW-10 VSF-3
"Chessmen"
A-4B AK 11.V.67-30.XII.67 CVS-11