wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Fairchild C-123 Provider
C-123B Dvoumotorový transportní letoun

C-123 vznikl u firmy Chase Aircraft Company, na jeho konstrukci se podílel Michael Stroukoff, bývalý carský důstojník který po VŘSR odešel do USA a zde ve čtyřicátých letech založil Chase Aircraft Company. Koncem 2.světové války a těsně po ní firma Chase kvůli neustále se měnícím požadavkům letectva zdokonalovala svůj prototyp nákladního kluzáku až nakonec vyrobila několik kusů motorizovaného kluzáku YC-122. Také typ s továrním označením Model MS-8 vznikl ve dvou verzích, jako nákladní kluzák XCG-20 a motorizovaná verze XC-123. Prototyp motorového transportního letounu poprvé vzlétl v říjnu 1949 a po dokončení zkoušek objednalo letectvo sériovou výrobu 300 strojů. Stavba prototypů ale firmu natolik finančně vyčerpala, že byla nucena prodat většinový balík akcií. Akcie zakoupil Henry J. Kaiser, majilel letecké továrny Kaiser Manufacturing Company, kde v licenci vyráběl C-119. Kaiser ale neměl dobré vztahy s letectvem a to mu oznámilo, že po dokončení zakázky na C-119 už od USAF žádnou další nedostane. Firma Chase nakonec vyrobila jen pět C-123B a poté firma zkrachovala. Zakázku na výrobu C-123 nakonec získala firma Fairchild.

C-123K

Základní technické údaje:

Rozpětí...........................33,5 m
Délka..............................23,0 m&
Výška.............................10,4 m
Max.rychlost...............367 km/h
Dostup..........................9 753 m
Dolet...........................2 365 km
Hmotnost:
Prázdná......................16 381 kg
Max.vzletová..............32 885 kg

Motor............P&W R2800-99W
Výkon motoru...............1715 kW
Počet........................................2
Pomocné motory........J85-GE-17
Tah motoru.....................12,6 kN
Počet........................................2

C-123B byla první sériová verze (označení XC-123A nesl první americký proudový transportní letoun, prototyp kluzáku XCG-20 s motory J47). U Fairchildu vznikly některé úpravy, nejvýraznější je přechod mezi trupem a svislou ocasní plochou, který zlepšoval podélnou stabilitu. C-123B mohl přepravit až 60 vyzbrojených vojáků. Nákladní prostor byl přístupný přes hydraulicky ovládanou rampu. Celkem bylo vyrobeno 302 kusů C-123B.

První C-123B přistály na letišti Tan Son Nhut 2.ledna 1962 jako součást operace Mule Train. Cílem operace bylo zlepšit vzdušnou přepravu vojáků i materiálu v Jižním Vietnamu. Kromě Providerů byly v prosinci 1961 v rámci operace Mule Train do Vietnamu dopraveny i armádní vrtulníky CH-21. První perutí s Providery ve Vietnamu byla 346.Troop Carrier Squadron (Assault), její příslušníci byli ve Vietnamu na 120-i denním dočasném převelení. Další perutí byla 777.TCS (A), která přistála ve Vietnamu v polovině roku 1962. Lety s Providery byly zpočátku docela dobrodružnou záležitostí. Piloti většinou létali a přistávali "podle oka", něco jako řízení letového provozu se teprve rozvíjelo. Providery prováděly také zásobování různých vesnic a táborů SF, kde jediným spojením byla vysílačka. Přistávaly a vzlétaly z provizorních letišť, kde nebyla vhodná plocha prováděly shozy. Technicky byla operace Mule Train ukončena 8.prosince 1962 kdy byla založena 315.Troop Carrier Group (Combat Cargo) se stálími perutěmi 309.TCS a 310.TCS. V dubnu 1963 k nim přibyla 311.TCS se základnou v Da Nangu a v říjnu 1964 19.TCS. Piloti Providerů létali podobné mise jako při operaci Mule Train, prováděli přepravu vojáků, zásobovali základny a také v noci osvětlovali bojiště. V březnu 1965 byla 315.TCG (CC) přeznačena na 315.Air Commando Group (Troop Carrier), současně byly přeznačeny i perutě. V březnu 1966 získala 315.ACG status křídla a byla přeznačena 315.ACW (CC). V říjnu 1966 získal 315.ACW další peruť, aktivována byla 12.ACS pro operaci Ranch Hand. Stroje i posádky do té doby patřili k 309.ACS. 315.ACW byl ještě dvakrát přeznačen, nejprve v říjnu 1968 na 315.Special Operations Wing (součastně byly přeznačeny i squadrony) a v lednu 1970 na 315.Tactical Airlift Wing, přeznačeny byly i perutě kromě 12.SOS. Ale to už létala verze C-123K, na kterou bylo mezi lety 1966-69 přestavěno 183 strojů.

C-123B létaly nejdříve v barvě kovu, během roku 1965 dostaly kamuflážní nátěr, ale létaly bez ocasních kódů. Těmi byly opatřeny v roce 1968.


Fairchild C-123B Provider, operace Mule Train, 1962

YC-123H bylo označení pro zkušební stroj pro operace z neupraveného terénu, letoun měl výrobní číslo 54-2956. YC-123H měl širší podvozek pocházející z C-130, pod křídly byly umístěny pomocné proudové motory J-85-15 a v zádi byl brzdící padák. Užitečné zatížení stouplo ze 4 800 kg na více než 9 000 kg, letounu stačila vzletová dráha o délce 230 m, C-123B potřeboval asi 300 m. Brzdící padák se vypouštěl před přistáním ještě když byl stroj ve vzduchu. Bylo tak možné použít kratší přistávací dráhu, ale zkrátil se i čas celého přistávacího manévru, kdy je stroj zranitelný palbou ze země.

Ve Vietnamu byl YC-123H testován u 315.Troop Carrier Group v období leden - duben 1963. Provedl 180 letů při kterých přepravil asi 30 tun nákladu. Po zkouškách ve Vietnamu se letoun vrátil do Spojených států, kde byl v roce 1963 zničen při nehodě. Některé poznatky ze zkoušek se později využily při zavádění C-123K.

C-123K byl upravený C-123B. Stroje měly pod křídly na pylonech pomocné proudové motory J85-GE-17, měly jiná kola a byly vybaveny systémem který varoval před přetažením. Na standart C-123K bylo mezi lety 1966 až 1969 přestavěno 183 strojů.

C-123K Stroje létaly ve Vietnamu dál u 315.ACW (pozdějšího 315.SOW a 315. TAW), svůj díl práce odvedly třeba při zásobování obležené základny Khe Sanh. Létaly i v Thajsku u 606.SOS/56.SOW, posádky skupiny Candlestick prováděly noční neozbrojený průzkum nad Ho Či Minovou stezkou a osvětlovaly případné cíle pomocí světlic. Několik upravených C-123B a později K používal 1st Flt. Detachment SOG na základně Nha Trang. Tyto stroje se podílely na operaci Duck Hook, při které vietnamské a čínské (později i americké) posádky prováděly výsadky a zásobování týmů operujících v Severním Vietnamu a také prováděly některé lety v rámci psychologického boje. Od roku 1971 létaly Providery také u VNAF. Další Providery verzí B a K létaly v Laosu u Air America, společnosti provozované CIA.

Jeden z pilotů C-123K, LtCol. Joe Jackson, získal Medal Of Honor za akci v táboře SF v Kham Duc.


C-123K, 310.TAS, Phu Cat 1971

UC-123K Patches UC-123B byl Provider upravený k provádění postřiků. Letoun byl vybavený rozprašovacím zařízením MC-1 "Hourglass". V trupu byla umístěna hliníková nádrž na chemikálie o obsahu 3 785 litrů, pod křídly byla ráhna s tryskami, další ráhno bylo vzadu pod trupem.

První tři UC-123B dorazily do Vietnamu 7.ledna 1962 a o týden později byla zahájena operace Ranch Hand - postřiky džungle podél silnic, hranic a také postřiky oblastí kde měl základny Viet Cong. Jednotka s letouny UC-123 nesla název Special Aerial Spray Flight (Zvláštní rozprašovací letka), později posádky UC-123 tvořili pátou letku 309.Air Commando Squadron (309th ACS). V říjnu 1966 byla vytvořena celá peruť pro operaci Ranch Hand - 12.peruť Air Commandos (12th ACS), v prosinci téhož roku se peruť přestěhovala z Tan Son Nhut do Bien Hoa. V prosinci 1968 byla peruť přejmenována na 12. SOS (12th Special Operations Squadron), její činnost byla ukončena v létě 1970. Zbylé letouny UC-123 byly zařazeny k 310.TAS.

Letouny při rozprašování létaly rychlostí asi 200 km/h a co nejníže a to je činilo snadným cílem pro protiletadlovou palbu. Asi nejznámějším UC-123 se stal letoun výrobního čísla 56-4362 pojmenovaný Patches (Záplaty), který za svou kariéru obdržel více než 1 000 zásahů a nyní je umístěn v leteckém muzeu na základně Wright-Patterson.

34 UC-123B bylo přestavěno na UC-123K.

AC/NC-123K AC/NC-123K byly dva stroje ( sériová čísla 54-691 a 54-698) pro noční vyhledávání a ničení cílů na Ho Či Minově stezce. Projekt nesl jméno Black Spot a zároveň to byl volací znak AC/NC-123K. Stroje upravila texaská firma E-Systems. Letouny měly v prodloužené přídi radar, pod nosem letadla byla otočná kulovitá věžička s FLIR, LLLTV a laserovým dálkoměrem. Letoun byl také vybaven pasivními detektory a pokročilým navigačním systémem. Nalezené cíle byly ničeny pomocí půlkilových tříštivých pumiček. Tříštivé pumy byly shazovány pomocí automatického dávkovače který měl také dvanáct oddílů, v každém byly tři pumy. Podle typu pum mohlo být v zásobníku dávkovače 2 664 - 6 372 pum.

V období listopad 1968 až leden 1969 zkoušela oba stroje 1st Combat Application Group. Letouny vzlétaly ze základny Phan Rang, provedly 69 letů nad Ho Či Minovou stezkou a deltou Mekongu a na své konto si připsaly 151 zničených a 108 poškozených vozidel a lodí.

VC-123 VC-123B/K měl výrobní číslo 56-4375 a jako stroj pro přepravu VIP ho používal gen.Westmoreland. Letoun měl vrchní část trupu natřenou na bílo a je také známý jako White Whale (Bílá velryba). V roce 1968 byl letoun přestavěn na standart VC-123K.

 

 

C-123B/K
Křídlo nebo Skupina Peruť (tailcode) Období Základna

315.TCG
(8.XII.62 - 7.III.65)
315.ACG
(8.III.65 - 7.III.66)
315.ACW
(8.III.66 - 30.IX.68)
315.SOW
(1.X.68 - 31.XII.69)
315.TAW
(1.I.70 -31.III.72)

19.TCS
19.ACS (WE)
19.SOS (WE)
19.TAS (WE)
1.X.64 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - V.1971
Tan Son Nhut
309.TCS
309.ACS (WH)
309.SOS (WH)
309.TAS (WH)
8.XII.62 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - VI.1970
Tan Son Nhut
62-67
Phan Rang
67-70
310.TCS
310.ACS (WM)
310.SOS (WM)
310.TAS (WM)
8.XII.62 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - 31.III.1972
Tan Son Nhut
62-67
Phan Rang
67-72
311.TCS
311.ACS (WV)
311.SOS (WV)
311.TAS (WV)
IV.63 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - IX.1971
Da Nang

56.SOW

606.SOS (TO) 8.IV.67 - 15.VI.71 Nakhon Phanom

1.SOW

Det.1 (AA)   Da Nang
  1st Flt. Det.,SOG   Nha Trang

UC-123B/K
Křídlo Peruť Období Základna

315.ACW
(8.III.66 - 30.IX.68)
315.SOW
(1.X.68 - 31.XII.69)
315.TAW
(1.I.70 -31.III.72)

12.ACS
12.SOS
X.66 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.VII.70
Bien Hoa

AC/NC-123K  (Black Spot)
    Období Základna
  1st Combat Application Group XI.68 - I.69 Phan Rang

C-123K VNAF
Křídlo Peruť Období Základna
53.TW 421.TS
423.TS
425.TS
V.71 - I.73
VII.71 - I.73
XII.71 - I.73
Tan Son Nhut