wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Douglas C-47 Skytrain
C-47 Dvoumotorový lehký transportní letoun. Posádku tvořili dva piloti a člen zodpovědný za náklad. Do nákladové kabiny se vešlo 25 vojáků nebo 20 nosítek s raněnými.

C-47

Základní technické údaje:

Rozpětí.........................28,9 m
Délka............................19,6 m
Výška.............................5,2 m
Max.rychlost..............368 km/h
Dostup........................ m
Dolet...........................2 420 km
Hmotnost:
Prázdná........................7 657 kg
Max.vzletová...............11 441 kg
Užitečné zatížení.............3 784 kg

Motor..............GR-1820-G102A
Výkon..........................1790 kW
Počet........................................2

C-47 Skytrain je vojenská transportní verze dopravního letounu DC-3. Civilní DC-3 létal už v polovině třicátých let a jeho militarizovaná verze vznikla za druhé světové války. Během války vzniklo přes 10 000 letadel. Asi 1900 kusů bylo dodáno Velké Británii, kde létaly pod názvem "Dakota" a pod tímto jménem je známý snad po celém světě.

Ve vietnamské válce používali C-47 Jihovietnamci i Američané. V jihovietnamském letectvu (VNAF) létaly Skytrainy od počátku jeho vzniku v roce 1955. Tehdy je měla ve výzbroji 1.TS (Transport Squadron). V roce 1958 s nimi létaly squadrony tři - 1.TS (v roce 1963 byla přeznačena na 413.TS), 2.TS (po roce 1963 415.TS) a peruť pro zvláštní úkoly SMS (Special Mission Squadron).

Američané létali s C-47 u jednotek "Air Commandos", speciálních jednotek letectva. Ve stavu je měla například 4 400.CCTS (jednotka známá jako "Jungle Jim"), jejím oficiálním úkolem byl v projektu nazvaném "Farm Gate" výcvik jihovietnamských pilotů. Ve Vietnamu působila od konce roku 1961 do roku 1964, po vstupu Spojených států do války byl projekt zastaven. Kromě transportních a cvičných letů létali piloti Air Commandos nad základny na které útočili komunisté a světlicemi osvětlovali bojiště. Při těchto letech spolupracovali s dalšími členy squadrony, kteří z letounů T-28 nebo B-26 ostřelovali útočící příslušníky Vietcongu.

S ukončením projektu "Farm Gate" jednotky Air Commandos a letouny C-47 z Vietnamu nezmizely. Dakoty 5. a 9.SOS byly používány k vedení psychologické války (projekt "QuickSpeak"). Měly zařízení pro shazování letáků a v nákladních dveřích byly umístěny velké reproduktory. Jejich volací znak byl "Gabby", ale říkalo se jim "Bullshit Bomber". Obvykle kroužily nad územím podezřelým ze spolupráce s vietcongem, z pásku pouštěly propagandistické projevy nebo přesvědčovaly lidi k odevzdání zbraní. Někdy s nimi létal Jihovietnamec, který mluvil naživo. Prováděn byl také shoz letáků "Chieu Hoi". Tyto letouny se staly oblíbeným terčem střelby. Někdy kroužícího "Gabby" doprovázel silně ozbrojený AC-47 Spooky. Člověk u mikrofonu potom varoval nepřítele, aby na letoun v žádném případě nestřílel, nebo se mu zle povede. Pokud se nějaký VC nechal přemluvit a vystřelil, Spooky mu svou rychlopalbou okamžitě odpověděl. Gabby potom nezapomněl podotknout:"Vidíte, já vám to říkal".

C-47 při shozu letáků

Další Skytrainy, které ve Vietnamy létaly , byly verze RC-47 a EC-47, letouny pro vedení radioelektronického boje. Tyto stroje prováděly sledování a zaměřování radiového vysílání.

EC-47, 360.TEWS EC-47

VNAF, 1972
Křídlo Peruť Letiště
33.TW 314.SAMS
415.TS
716.RS   (verze RC-47, EC-47)
718.RS   (verze EC-47)
Tan Son Nhut

 

USAF
Křídlo Peruť Letiště
  4 400.CCTS  
14.SOW 5.SOS (EO)
9.SOS (ER)
Nha-Trang
460.TRW 360.TEWS (AJ)  - EC-47
361.TEWS (AL)  - EC-47
362.TEWS (AN) - EC-47
Tan Son Nhut
Nha Trang
Da Nang