wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Douglas EB-66 Destroyer

V roce 1951 vypsalo USAF zadání na taktický bombardér použitelný i pro taktický a operační průzkum. Z nabídek se představitelům USAF zdál nejvýhodnější Douglas XA3D-1 Skywarrior, vyvíjený pro potřeby US Navy. USAF požadovalo určité úpravy (například vystřelovací sedadla) ale rozsah úprav byl takový, že vlastně vznikl nový letoun, vzhledově podobný A-3 Skywarrioru. Nad Vietnam létaly ale pouze průzkumné verze a verze pro vedení radioelektronického boje.

EB-66C

Základní technické údaje:

Rozpětí...........................22,0 m
Délka..............................22,9 m
Výška...............................7,1 m
Max.rychlost..................M 0,95
Dostup.........................13 000 m
Dolet............................2 890 km
Hmotnost:
Prázdná........................19 720 kg
Max.vzletová................37 648 kg

Motor...........................J71-A-11
Počet.........................................2

RB-66B byla třímístná verze určená k fotografickému průzkumu. V roce 1965 létaly ze základny Tan Son Nhut čtyři stroje a prováděly průzkum pomocí systému s infračerveným vyzařováním. Jeden RB-66B sériového čísla 53-452 byl ztracen 22.10.1965 při noční misi poblíž Pleiku, posádka zahynula.

EB-66B byl přestavěný bombardér B-66B na letoun pro vedení radioelektronického boje. Letoun zůstal třímístný, rušící zařízení bylo nainstalováno místo pumovnice, další bylo místo střelecké věže na konci trupu. Protože na EB-66B zůstal bombardovací systém K5, zrodil se program "Pathfinder". EB-66B za sebou "vodil" Phantomy nebo Thunderchiefy a určil jim místo shozu.
Na EB-66B bylo přestavěno 13 strojů a ty byly zařazeny ke 6460.TEWS / 460.TFW se základnou v Takhli v Thajsku.

 

 

EB-66C byl sedmimístný letoun pro vedení radioelektronického boje. Pilot, navigátor a EWO (Electronic Warfare Officer) seděli v pilotní kabině, další čtyři EWO byli v přetlakové kabině umístěné v místech pumovnice B-66. Sedadla těchto čtyř operátorů se v případě nouze vystřelovala směrem dolů. EB-66C zachytával a analyzoval radiové signály, mohl tak určit umístění radarů, základen protiletadlových raket atd., používal se také k "elektronické špionáži" (ELINT). Původní označení verze bylo RB-66C, na EB-66C bylo změněno v roce 1966. Asi nejznámější EB-66C nesl volací znak BAT 21 a byl sestřelený raketou 2. dubna 1972. Nad Vietnamem bylo sestřeleno celkem 5 EB-66C.
V závodě v Tulse (ostatní R/B-66 vyráběl závod v Long Beach) bylo postaveno 36 strojů.

EB-66E byl třímístný letoun pro vedení radioelektronického boje. Podobně jako EB-66B bylo jeho hlavní činností rušení severovietnamských radarů. EB-66E vznikl přestavbou z fotoprůzkumných RB-66B. Celkem bylo přestavěno 51 (nebo 52) strojů. EB-66B a E se také označují jako Brown Cradle.

 

 

 


EB-66E, 42.TEWS / 355.TFW, Takhli

První RB-66 přilétly do Vietnamu v dubnu 1965. Čtyři RB-66B operovaly ze základny Tan Son Nhut, šest RB-66C z thajské základny Takhli. Stroje patřily 9.TRS/363.TRW. Na podzim 1965 byla 9.TRS přeznačena na 41.TEWS a do srpna 1967 spadala pod 460.TRW. V srpnu 1967 byla peruť přidělena k 355.TFW. Po celou dobu byla ovšem umístěna v Takhli, kde měl 355.TFW svou základnu. Na základně v Takhli byly umístěny další dvě perutě EB-66: 6460.TRS ( později TEWS) spadala zpočátku také pod 460.TRW. 42.TEWS byla po v roce 1970 přidělena k 388.TFW se základnou v Koratu.

 

Křídlo Peruť Letiště Období
363.TRW 9.TRS Tan Son Nhut
Takhli
IV. 65 -
IV. 65 - XI.65
355.TFW 6460.TRS [TEWS] Takhli VI. 65 - X.69
355.TFW 41.TEWS  (RC ?) Takhli XI. 65 - X.70
355.TFW
388.TFW
42.TEWS   (RH ?)
(JW)
Takhli
Korat
I. 68 - X.1970
X.1970 - III.74