wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Cessna O-2 Skymaster
V roce 1960 začala výroba malého dopravního letadla Cessna 336 Skymaster pro šest cestujících, s dvěma motory v tažném a tlačném uspořádání.V roce 1965 byl letoun překonstruován - změnil se úhel nastavení křídla, stroj byl vybaven modernější avionikou a zatahovacím podvozkem,Tento stroj nesl označení Cessna 337 a některé civilní kousky můžete ještě vidět létat například v sousedním Německu.

O-2A

Základní technické údaje:

Rozpětí........................11,63 m
Délka............................9,07 m
Výška.............................2,7 m
Max.rychlost..............314 km/h
Dolet..........................2 132 km
Hmotnost:
Prázdná.......................1 291 kg
Max.vzletová................2 450 kg

Motor.........................IO-360C

Výkon .........................156 kW
Počet......................................2

O-2A O-2A   Tyto stroje měly dvojí řízení, posílený elektrický systém umožňoval instalaci radiostanic, zaměřovače ADF, navigačního systému TACAN a dalšího vybavení. Na závěsnících pod křídlem mohly nést kouřové rakety, neřízené rakety, pouzdra s miniguny nebo výmetnice klamných cílů. Změněno bylo i prosklení kabiny. Letouny měly dvě okna nad sedadly pilotů, další dvě byly na pravé straně trupu - prosklená byla spodní část dveří a další okénko bylo před nimi. Stroje verze A létaly především jako FAC.

O-2B O-2B   Tyto stroje byly upraveny z původně civilních letadel. Byly vybaveny třemi reproduktory a zařízením pro shazování letáků. Většina O-2B byla v roce 1967 dopravena do Vietnamu.Zde byly používány k vedení psychologické války. Do konce roku 1970 odebralo USAF celkem 510 letadel obou typů.

 

USAF
Křídlo Peruť Letiště
504th TASG 19.TASS Bien Hoa
504th TASG 20.TASS Da Nang
505th TCG 21.TASS Phu Cat
Tan Son Nhut
505th TCG 22.TASS Nakhom Phanom
505th TCG 23.TASS Nakhom Phanom
14.SOW 9.SOS Than Son Nhut

VNAF
Křídlo Peruť Letiště
  110.OS Da Nang
  118.OS Pleiku