wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Lockheed P2V Neptune
První verze hlídkového protiponorkového a protilodního letounu letounu P2V přišla do řadové služby už v roce 1947. Do konce výroby (u firmy Lockheed) v roce 1962 vzniklo sedm základních variant (P2V-1 až P2V-7, podle značení používaného před rokem 1962) a mnoho dalších modifikací. Ve Vietnamské válce se používaly tyto verze:

AP-2E (P2V-5F)

Základní technické údaje:

Rozpětí............................31,6 m
Délka..............................27,8 m
Výška...............................8,5 m
Max.rychlost................600 km/h
Dolet...........................7 644 km
Dostup...........................7071 m
Hmotnost:
Prázdná......................18 939 kg
Max.vzletová..............34 541 kg

Motor....................R-3350-30W
Výkon.........................2796 kW
Počet.....................................2
Pomocné motory.......J34-WE-34
Tah...............................14,4 kN
Počet.....................................2

 

P-2H (P2V-7)

Základní technické údaje:

Rozpětí..........................31,6 m
Délka............................27,8 m
Výška.............................8,5 m
Max.rychlost..............674 km/h
Dostup.........................6827 m
Dolet..........................7000 km
Hmotnost:
Prázdná.....................19 011 kg
Max.vzletová.............36 240 kg

Motor...................R-3350-32W
Výkon........................2759 kW
Počet....................................2
Pomocné motory.....J34-WE-36
Tah..............................14,4 kN
Počet....................................2

AP-2E  Pod tímto označením létal Neptune u US Army. U námořnictva byla tato verze označována P2V-5F (v roce 1962 bylo označení změněno na SP-2E). Letoun měl dva motory Wright Cyclone R-3350-30N o výkonu 2 796 kW a dva pomocné proudové motory Westinghouse J34-WE-34 pod křídly. AP-2E sloužil u 1.Radio Research Company "Crazy Cat", která operovala ze základny v zátoce Cam Ranh od června 1967 do dubna 1972.

AP-2E Crazy Cat


AP-2E (#131492) "The Hog", 1.RR Co (1.ASA Company), Cam Ranh Bay, 1972

znak VO-67 OP-2E   Na tuto verzi bylo upraveno dvanáct SP-2E. Pod trupem zmizela boule vyhledávacího radaru APS-20 a také byl odstraněn konec trupu s detektorem magnetických anomálií. Pod přídí byl umístěn kryt radaru AN/APQ-131. Letouny byly přiděleny squadroně VO-67 a nad Vietnam létaly ze základny Nakhon Phanom v Thajsku. Peruť se od 15. února 1967 do 1. července 1968 podílela na operaci "Igloo White", což bylo elektronické sledování Ho Či Minovi stezky. Letoun svrhával malé senzory reagující na zvuk a otřesy. Během letu měl tyto senzory upevněny na pumových závěsnících. OP-2E byly vyzbrojeny podvěsem SUU 11/1A s minigunem.

OP-2E

Výrobní čísla P2V-5F přestavěných na OP-2E
#128416 MR 2 #131462 MR 8
#128417 MR 12 #131478 MR 3
#131423 MR 10 #131484 MR 7
#131435 MR 4 #131486 MR 5 ?
#131436 MR 2 #131525 MR 9
#131455 MR 6 #131528 MR 1


OP-2E patřící jednotce VO-67, tento stroj létal v roce 1967 nad Ho Či Minovu stezku ze
základny Nakhon Phanom v Thajsku.

SP-2H SP-2H   (P2V-7S) Neptune ve své nejobvyklejší roli - hlídkový letoun pro boj s ponorkami. Na první pohled se letouny sedmé modelové řady dají poznat podle změněného zasklení kabiny. Letoun dostal vylepšené motory R-3350-32W a pomocné proudové J-34-WE-36. SP-2H byly přiděleny squadronám VP-1 a VP-2 se základnou v Cam Ranh Bay. Odtud prováděly sledování lodního provozu podél pobřeží severního a jižního Vietnamu (operace Market Time).

AP-2H  Americké námořnictvo hledalo letoun vhodný k nočnímu sledování provozu a případnému ničení cílů na cestách a řekách vedoucích z Kambodže do jižního Vietnamu. V programu nazvaném TRIM (Trails and Road Interdiction, Multisensor) se rozhodlo přestavět čtyři SP-2H na gunship s označením AP-2H. Pod trupem byl místo velkého radaru APS-20 pro vyhledávání lodí a ponorek nainstalován menší vyhledávací radar AN/APQ-92. Místo detektoru magnetických anomálií (MAD) byla na konci trupu střelecká věž s dvěma 20-ti mm kanóny. Zadní střelec používal přístroj pro noční vidění pracující na principu zesílení zbytkového světla hvězd a měsíce (starlight scope). V "podbradku" pod přídí byly namontovány FLIR (dopředu směřující infračervený systém reagující na tepelné vyzařování) a LLLTV (TV systém s vysokou rozlišovací schopností). K dalšímu vybavení patřil zaměřovací systém DIANE a Black Crow (senzor reagující na neodrušené zapalování nákladních automobilů). Letouny také létaly s radary s bočním vyzařováním (SLAR). Vyzbrojeny byly podvěsy SUU-11A/1A s miniguny a v pumovnici nesly granátomet XM-149 ráže 40 mm. Na výfucích a výstupních tryskách proudových motorů byly nainstalovány tlumiče ohně.
  Všechny čtyři AP-2H byly přiděleny squadroně VAH-21. V období 1.9.1968 až 16.6.1969 vzlétaly letouny ze základny v zátoce Cam Ranh na mise nad oblast "Parrots Beak" v deltě Mekongu, operovaly také nad Kambodžou i Laosem a také nad Ho Či Minovou stezkou. V roce 1969 se všechna letadla vrátila do Spojených států. Jeden z AP-2H by měl být umístěn v Pima County Air Museum, Tucson, Arizona.

Výrobní čísla P2V-7 přestavěných na AP-2H
#135620 1  
#145902 4 "Iron Butterfly"
#148337 3 "Napalm Nellie"
#148353 2 "Deuces Wild"


AP-2H "Napalm Nellie" jednotky VAH-21 se základnou v Cam Ranh Bay.

SP-2H
Křídlo Peruť Letiště
  VP-1 (YC)
VP-2 (YB)
Cam Ranh Bay

AP-2E   (US Army)
Křídlo Peruť Letiště
  1.RRC Cam Ranh Bay

OP-2E
Křídlo Peruť Letiště
  VO-67 Nakhon Phanom, Thajsko
1967 - 1968

AP-2H
Křídlo Peruť Letiště
  VAH-21 Cam Ranh Bay
1968 - 1969