wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 M151 MUTT
M151 MUTT (Military Utility Tactical Truck) začal vyvíjet Ford v roce 1951 jako náhradu za Jeep M38, konstrukce byla pravděpodobně ovlivněna německým vozidlem DKW Munga. M151 má samonosnou karoserii s nezávislým zavěšením všech kol, náhon na všechna čtyři kola a čtyřstupňovou převodovku. Zajímavostí je možná vodotěsná elektrická instalace (24 V). První sériové M151 se začaly vyrábět v roce 1960.

Verze M151A1 se začala vyrábět v roce 1964, oproti M151 došlo k menším změnám na zadní nápravě, která byla zesílena. Nezávislé zavěšení kol mělo za následek jednu nehezkou jízdní vlastnost. Při zatáčení ve velké rychlosti bylo vozidlo nestabilní a při prudkém zatočení lehce došlo k převrácení vozidla.
Další verzí byl M151A1C vyzbrojený bezzákluzovým kanónem ráže 106 mm a sanitní M718 s prodlouženou zádí.

M151

Základní technické údaje:

Délka.................................3,4 m
Šířka..................................1,6 m
Výška.................................1,8 m
Max.rychlost..................106 km/h
Dojezd.............................250 km
Hmotnost.......................1 575 kg
Motor: zážehový 4-válec Ordnance/Continental L-142
Výkon motoru....................53 kW
Posádka................................1+3

Problémy se stabilitou v zatáčkách měla vyřešit verze M151A2, která přišla do výroby v roce 1970 a u které byla použita zadní náprava se šikmým ramenem. Problém převrácení to částečně vyřešilo, ale tohoto neduhu se M151 nikdy úplně nezbavil.
Na první pohled se M151A2 liší od předešlých verzí předními světlomety a blatníky, liší se i v dalších detailech jako je nedělené čelní sklo s elektricky poháněnými stěrači, jiný přední nárazník, volant apod.
Z M151A2 vychází sanitní M718A1 a M825 vyzbrojený bezzákluzovým kanónem M40 nebo později i s odpalovačm střel TOW.
M151A2 se vyráběl až do roku 1985, kdy ho nahradil HUMMER. Protože americké Ministerstvo obrany považovalo všechny M151 za nebezpečné pro veřejné komunikace, nedošlo k odprodejí přebytků, ale všechny M151 měly být zničeny. Vůz se ale vyvážel do mnoha států, kde toto nařízení neplatilo.

OH-58A
M151A1

Ve Vietnamu nejčastěji jezdily M151 prvních verzí (tedy M151 a M151A1), některé jsou k vidění i vyzbrojené kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm. Některé mutty byly opatřeny pancéřováním a používany jako lehké guntrucky.
Ve Vietnamu se vyskytoval se i M151A2, ale zrovna typický MUTT pro Vietnam to není.

Malá zajímavost - M151 posloužil mládencům z 84.ženijního praporu jako základ "plážové buggy".