wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Bell AH-1 Cobra
AH-1  (Bell 209) Jednomotorový (AH-1J dvoumotorový) bitevní vrtulník klasické koncepce s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem. Využívá dynamické soustavy z UH-1C. V úzkém trupu sedí vpředu střelec/druhý pilot a za ním pilot/velitel. Střelec ovládá otočnou věž s náměrem +25° až -50° a odměrem 115° na každou stranu. Na křídle o rozpětí 3,25 m jsou čtyři závěsníky pro přídavnou výzbroj. Prostory posádky a důležité celky jsou chráněny pancéřováním.

AH-1G

Základní technické údaje:

Průměr nos. rotoru..........13,41 m
Průměr vyr. rotoru.............2,60 m
Délka trupu.....................13,45 m
Výška...............................4,10 m
Max.rychlost.................352 km/h
Cestovní rychlost...........315 km/h
Dolet................................570 km
Praktický dostup.............5 270 m
Hmotnost:
Prázdná.........................2 750 kg
Max.vzletová.................4 535 kg

Motor..........................T53-L-13
Výkon motoru.............1 045 kW
Počet motorů.............................1

AH-1G  Motor T53-L-13 o výkonu 1045 kW redukovaným na 820 kW. Střelecká věž mohla nést dva rotační kulomety M134 ráže 7,62 mm se zásobou 4000 nábojů na zbraň nebo dva granátomety M-129 ráže 40 mm se zásobou 300 nábojů na zbraň, popřípadě jejich kombinaci. Jako přídavnou výzbroj bylo možné zavěsit kombinaci různých raketnic a kulometů. Např: 2 x 19 raket v raketnici XM159 + 2 x 7 raket v raketnici XM157; 2 x XM159 + 2 x minigun XM18 nebo také 4 x XM159 (v tomto případě nesla palivo pouze na třicet minut letu).

AH-1J   Dvomotorová verze pro USMC. Tuto Cobru poháněly dva turbohřídelové zpřažené motory T400-CP-400 (vojenská verze motoru PT6T-3B) s celkovým výkonem redukovaným na 962 kW. Pod přídí měla elektricky poháněnou věž s tříhlavňovým kanónem M-197 ráže 20 mm se zásobou 750 nábojů. Na závěsníky bylo možné naložit výzbroj o celkové max. nosnosti 990 kg. Prototyp vzlétl 14.října 1969. Do konce výroby v roce 1975 bylo vyrobeno 67 kusů.