wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Sikorski CH-37 Mojave
CH-37 (S-56) Těžký dvoumotorový transportní vrtulník klasické koncepce s pětilistým nosným a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem.

Sikorski S-56 vznikl na základě požadavku USMC na útočný transportní vrtulník (assault transport helicopter - vrtulník měl přenášek vojáky i techniku během vyloďovacích operací). Pětilistý rotor (v boji mohl o jeden přijít) poháněly dva pístové motory Pratt & Whitney R-2800 (za druhé světové války poháněly tyto motory například letadla P-47 Thunderbolt, F4U Corsair nebo F6F Hellcat), umístěné spolu se zatahovacím podvozkem v gondolách mimo trup. V trupu tak vznikl dostatek místa, vrtulník mohl převážet 26 plně vyzbrojených vojáků, nebo dva jeepy či 24 nosítek se zraněnými. S-56 byl první Sikorského dvoumotorovou konstrukcí, ve své době to byl největší vrtulník v západním světě, byl držitelem dvou rekordů a dodnes snad zůstal největším vrtulníkem s pístovým motorem. Ale i díky motorům vrtulník celkem rychle zastaral a byl nahrazen jinými typy - CH-53, CH-54, CH-56, CH-57.

CH-37C

Základní technické údaje:

Průměr nos. rotoru............27,45 m
Délka trupu......................25,25 m
Výška celková.....................7,6 m
Max.rychlost..................251 km/h
Cestovní rychlost............190 km/h
Dolet................................370 km
Hmotnost:
Prázdná..........................10850 kg
Vzletová.........................15400 kg

Motor.........................R-2800-C5
Výkon motoru................1470 kW
Počet motorů............................2

CH-37B CH-37B - US Army si v roce 1964 zapůjčilo jeden z prototypů HR2S, na jehož základě si objednala 94 kusů H-37A, které byly počátkem 60.let přestavěny na standart H-37B zástavbou autostabilizačního zařízení, které umožňovalo zdvihání nebo spouštění nákladu ve visu. Na CH-37B byly stroje přeznačeny v roce 1962 při sjednocení značení. Ve službě vydržely do konce 60.let.
V období 1963 - 1965 létalo ve Vietnamu několik kusů u 56th Transportation Company se základnou v Tan Son Nhut a 611th Transportation Company z Vinh Long.

CH-37C, původně označovaný jako HR2S-1. Právě kvůli dvojce v označení získal přezdívku "the Deuce". Prototyp vzlétl v roce 1953, první ze šedesáti sériových kusů obdržel USMC v roce 1956, v roce 1962 byl při sjednocení označení letadel a vrtulníků přeznačen na CH-37C.
Ve Vietnamu CH-37C používal USMC k přepravě poškozených vrtulníků nebo letadel, létal u jednotky H&MS-16 (Headquarters and Maintenance Squadron) od září 1965 do února 1967.