wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Boeing CH-47 Chinook
CH-47 (Boeing Model 114/414)  Dvoumotorový transportní vrtulník se dvěma tandémově uspořádánými třílistými protiběžnými nosnými rotory. Motory jsou umístěny v gondolách po obou stranách zadního pylonu. V případě vysazení jednoho motoru jsou oba rotory poháněny motorem druhým. Nákladová kabina pojme 44 vojáků, 24 raněných, vozidla nebo jiný náklad do hmotnosti 5000 kg, je přístupná sklopnou záďovou rampou a dveřmi na pravé straně trupu. Rozměrná břemena se dopravují na trupových závěsnících.

CH-47A

Základní technické údaje:

Průměr nos. rotoru............18,02 m
Délka trupu.......................15,54 m
Výška................................5,67 m
Max.rychlost...................270 km/h
Cestovní rychlost.............240 km/h
Dolet..............................1 500 km
Praktický dostup...............3 810 m
Hmotnost:
Prázdná............................8133 kg
Max.vzletová..................12882 kg

Motor..............................T55-L-7
Výkon motoru................1 975 kW
Počet motorů.............................2

 

CH-47A   První sériová transportní verze pro americkou armádu. Motory T55-L-7 o výkonu 1975 kW. Kromě převážení nákladu a vojáků byly Chinooky používány k vyprošťování zapadlých vozidel, např. džípů nebo M113. Vrtulníku se přezdívalo Hook nebo Shithook.

 

  ACH-47A   Chinook upravený jako gunship. Výzbroj tvořilo pět pohyblivých kulometů ráže 12,7 mm (dva na každé straně trupu a jeden vzadu), dva kanóny M24 ráže 20 mm a dvě raketnice XM-159 na bočních závěsnících, na přídi byl umístěný granátomet M-5. Těmto ACH-47A se přezdívalo "Guns-A-Go-Go" nebo "Go-Go Bird". Čtyři ACH-47A byly po šest měsíců zkoušeny u 53rd Aviation Detachment, stroje nesly jména "Easy Money" (#64-13149), "Stump Jumper" (#64-13151) a Birth Control (#64-13154) a "Co$t of Living" (64-13145). Po těchto testech byly stroje přiděleny 228.ASHB (1st Cavalry Division).