wz
letadla vrtulníky technika jednotky zbraně knihy filmy ostatní
 Sikorski H-53 Sea Stallion
H-53 (S-65A)  Těžký dvoumotorový víceúčelový vrtulník klasické koncepce s šestilistým nosným a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Rotory a převodové ústrojí byly převzaty z vrtulníku CH-54 Tarhe. Vyvinut pro USMC a US Navy na dopravu osob, zbraňových systémů a nákladu z plavidel na pevninu za ztížených povětrnostních podmínek. Nákladová kabina je opatřena sklopnou záďovou rampou. Vodotěsný trup umožňuje v případě nutnosti přistání na vodní hladině. Sklopné listy nosného rotoru a zadní partie ocasního nosníku. Zatahovatelný tříkolový podvozek.

CH-53A

Základní technické údaje:

Průměr nos. rotoru...........22,0 m
Průměr vyr. rotoru.............4,9 m
Délka s rotorem...............26,9 m
Délka trupu......................20,5 m
Výška celková...................7,6 m
Max.rychlost................315 km/h
Cestovní rychlost..........275 km/h
Dolet..............................410 km
Praktický dostup............6 100 m
Hmotnost:
Prázdná.......................10 385 kg
Max.vzletová...............19 050 kg

Motor.....................T64-GE-413
Výkon motoru..............2927 kW
Počet motorů...........................2

CH-53A   Základní verze pro USMC a US Navy. Motory T64-GE-1 o výkonu 2125 kW. Kabina pro 37 vyzbrojených vojáků, 24 zraněných nebo náklad do hmotnosti 3700 kg. Pod trup je možné zavěsit náklad do hmotnosti 8500 kg. Pancéřované pilotní sedačky.

HH-53B   Vyhledávací a záchranná verze pro USAF. Motory T64-GE-3 (2 x 2297 kW) byly později nahrazeny výkonějšími T64-GE 7 o výkonu 2927 kW. Má nástavec pro doplňování paliva za letu, závěsníky pro přídavné palivové nádrže, pancéřování některých důležitých částí a naviják na pravé straně trupu. Výzbroj tvoří tři rotační kulomety M134 ráže 7,62 mm. Vyrobeno 8 kusů.

CH-53C   Transportní verze pro USAF schopná přenášet náklady do hmotnosti 9000 kg zavěšené pod trupem. Motory T64-GE-7 o výkonu 2 x 2927 kW. Závěsníky pro dvě přídavné nádrže.

HH-53C  Vylepšená verze modelu HH-53B.